Helsinki Coffee Festival & Jäätelö- ja suklaakarnevaali
Helsinki Coffee Festival on Pohjois-Euroopan suurin kahvifestivaali. Jäätelö- ja suklaakarnevaali nimensä mukaan juhlii herkuttelua.
Tehtävänanto
Jukra sai suunnitella molemmille tapahtumille yhteisen brändiuudistuksen. Tehtävänantona oli pitää tapahtumat erillisinä, mutta saada ne näyttämään yhtenäiseltä kokonaisuudelta.
Projektiin sisältyi brändiuudistuksen lisäksi kuvituksia ja animaatioita sosiaalisen median markkinointiin ja kaikkien digi- ja painomateriaalien suunnittelu vuoden 2023 tapahtumaan.
Ilmeen suunnittelu
Aiempina vuosina eri aikaan toteutettujen tapahtumien nyt jakaessa tilan keskenään, ol erillisten ilmeiden yhdistäminen jollain tavalla luonnollinen ratkaisu. Projekti lähti logojen päivittämisestä, joka määritti pitkälti koko ilmeen tunnelmaa ja väritti myöhemmin prosessissa eteen tulleita ratkaisuja.
Ilmeen värit
Ilmeen runkoväriksi valikoitui purppura, joka tehtävänä on kantaa ilmeen kevyemmät värit ryhdikkäästi. Purppura on myös pääasiallinen väri kaikelle tekstisisällölle.
Turkoosi ja laventeli ovat mukana tuomassa piristystä muuten hyvin lämpimään värimaailmaan.
Hippu - herkullinen maskotti
Uuden ilmeen jalkautusvaiheessa suunniteltiin uutiskirjeitä ja katukuvaan ilmestyviä julisteita. Samassa syntyi ajatus iloisesta maskotista, joka tarttuisi silmään pelkkää tekstiä herkemmin.
Maaliskuussa julkaistiin yleisöäänestys uuden maskotin nimeämiseksi. Äänestyksen voittanut Hippu on herkullinen nimi ja sopii hienosti niin jäätelön, suklaan kuin kahvinkin sekaan.
Ensimmäinen paikka, jossa Hippu näyttäytyi, oli Helsingin katukuvassa nähty juliste.
Nettisivujen suunnittelu ja toteutus
Toistaiseksi molemmilla tapahtumilla oli erilliset nettisivut. Koska tapahtumat järjestetään vuosittain samassa paikassa ja samaan aikaan, myös suuri osa sivustojen sisällöstä on identtistä keskenään.
Viestinnän tekemisen helpottamiseksi sivustot päätettiin yhdistää. Yhteiseltä etusivulta voi navigoitua suoraan yhteisille infosivuille. Tapahtumakohtaiset kumppanien ja näytteilleasettajien tiedot esitetään tapahtumien omilla etusivuilla.
Sivuston sisältäessä molempien tapahtumien infot, tuli navigaation olla mahdollisimman vaivaton ja selkeä. Päädyttiin ratkaisuun, jossa tärkeimmät napit kulkevat mukana navigaatiopalkissa kaikkialle.
Nettisivujen menuun rakennettiin useampi kenttä selkeyttämään navigaatiota. Menun ilmeessä pyrittiin minimoimaan visuaalista hälinää ja keskityttiin rakentamaan minimalistinen ja selkeä kokonaisuus, josta kaikki tarvittava löytyy nopeasti.
Kumppanien ja näytteilleasettajien listat löytyvät kunkin tapahtuman omalta etusivulta. Tämä valinta avautuu valikossa klikkaamalla "Kumppanit" painiketta. Samoihin paikkoihin pääsee myös navigaatiopalkin reunoissa olevia logoja klikkaamalla.
Sivulta toiselle siirtymälle animoitiin nuolaisua muistuttava erikoistehoste. Lopullinen tehoste tapahtuu sekunnin murto-osassa, joten sitä ei näe kokonaisuudessaan. Siitä muodostuu kuitenkin yksilöllisempi tunnelma sivustolle.
Tapahtuman animoinnit, kyltit ja muut painotuotteet
Tapahtumissa tarvitaan aina kaikenlaisia digi- ja painotuotteita. Kylttejä, vaatteita, rannekkeita, passeja, esitteitä yms. Näillä on suuri merkitys tunnelman luomisessa paikan päällä.